Vergroenen en ontharden van openbare ruimte
De klimaatverandering stelt onze woonkernen voor een grote uitdaging. Er zijn dringend maatregelen nodig om onze woonkernen klimaatbestendiger te maken en sterker te wapenen tegen hittestress en wateroverlast. Eén van de voornaamste pijlers om hier aan te werken, is inzetten op ontharding en vergroening. Op het moment dat men overgaat tot de heraanleg van een straat of plein, is het om die reden aangewezen om ook aandacht te hebben voor opportuniteiten die zich op dit vlak aandienen.
https://www.kempen2030.be/onze-klimaatprojecten/onthardingsmakelaar
referenties
Turnhout - Heraanleg Lodewijk De Koninckstraat
Retie - Heraanleg Markt
Rijkevorsel - Herinrichting kerkomgeving Sint-Jozef
Herentals - Heraanleg Dorp Morkhoven - Balen - Heraanleg markt Olmen
Meerhout - Heraanleg Schoolstraat
Ravels - Herinrichting Gemeenteplein en Hoppin Weelde
Vosselaar - Heraanleg dorpskern
Geel - Heraanleg hoek Doelenstraat-Kollegestraat
Vosselaar - Herinrichting omgeving De Moer
Toegankelijke Hoppinpunten
Het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot je bestemming te bereiken, dat is de mobiliteit van morgen. Om deze combimobiliteit mogelijk te maken, wordt er werk gemaakt van een netwerk van toegankelijke Hoppinpunten. Een Hoppinpunt is een punt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd. Het is belangrijk om deze punten op een kwalitatieve manier in te bedden in hun omgeving.
referenties
Geel - Hoppin Brukel
Geel - Hoppin Sanofi
Kasterlee - Inrichting publiek domein, parkeervisie en Hoppin Station Tielen
Arendonk - Hoppin Wezenstraat
Ravels -Herinrichting Gemeenteplein en Hoppin Weelde
Ravels - Hoppin Ravels Centrum
Laakdal - Hoppin Klein Vorst
Westerlo - Hoppin Zoerle Parwijs Dorp
Westerlo - Hoppin Oevel Dorp
Herselt - Hoppin Dorp
Retie - Heraanleg Markt
spot3
spot4
Fijnmazige dooradering
Om de leefbaarheid van de woonkernen te vergroten, is het belangrijk om het autogebruik in de kernen in de mate van het mogelijke terug te dringen. Het is wenselijk dat mensen korte afstandsverplaatsingen meer te voet of met de fiets doen. Dit kan door in te zetten op de uitbouw van een compacte kern en door verplaatsingen te voet of met de fiets goed te faciliteren. De uitbouw van een fijnmazig netwerk voor traag verkeer kan sterk bijdragen tot de gewenste modale shift.
referenties
Meerhout - Quick wins voor fietsers en begeleiding implementatie zone 30
Rijkevorsel - Onderzoek draagkracht woonkernen
Hoogstraten - Beleidsplan ruimte
Laakdal - Circulatielobben Veerle
Vorselaar - Visie en beleidsgids ruimte en mobiliteit
Autoluwe nieuwe woonomgevingen
Bij nieuwe (woon)ontwikkelingen in de woonkern zijn er vaak opportuniteiten om deze maximaal vorm te geven als verkeersluwe woonomgevingen. Dit kan door infrastructuur voor gemotoriseerd verkeer te beperken tot een minimum, en vooral een hoge doorwaadbaarheid voor de trage weggebruiker te realiseren. Parkeervoorzieningen worden zoveel mogelijk geclusterd georganiseerd aan de randen van het project.
referenties
Rijkevorsel - Onderzoek draagkracht woonkernen
Vosselaar - Verordening kwalitatieve woonomgeving
Beerse - Gemeentelijke beleidsvisie wonen
Hulshout - RUP's woonomgeving en stedenbouwkundige verordening
Rijkevorsel - Projectregie site Sas
Mol - Verordening mobiliteit
Veilige schoolomgeving
Schoolomgevingen zijn plekken in de kern die bijzondere aandacht verdienen. We willen dat de schoolgaande jeugd vlot en veilig de school kan bereiken. Door de inrichting van de schoolomgeving te herbekijken kan men de verkeersveiligheid vergroten en tegelijk de leefomgeving van de omwonenden kwalitatief verbeteren met meer ruimte voor groen en ontmoeting.
referenties
Meerhout - Heraanleg Schoolstraat
Laakdal - Schoolomgeving Eindhout
Kasterlee - Herziening RUP kern Tielen
Retie - Ontsluiting gemeentepark Boesdijkhof
Vosselaar - Heraanleg Dorpskern
Ravels - Herinrichting Gemeenteplein en Hoppin Weelde
Hulshout - Masterplan site ter Nethe
Herentals - Herinrichting Dorp Morkhoven
Goed uitgeruste fietsenstallingen op de juiste locatie
Eens op je bestemming wil je je fiets veilig kunnen parkeren en op slot kunnen doen. Investeren in fietsparkeerinfrastructuur kan fietsers verleiden om ook met hun duurdere (e-)bike hun verplaatsing te maken. Naast de juiste locatie ('vlak bij de deur!') en het aantal te voorziene fietsstalplaatsen moet ook de kwaliteit van de fietsenstalling centraal staan: overkapte stallingen bij belangrijke bushaltes en attractiepolen (bv. sporthal) en clusters van enkele fietsbeugels bij handel en horeca, fietsbeugels met voldoende tussenruimte in plaats van wielbuigers, ruimte voor buitenmaatse fietsen,...
referenties
Meerhout - quick wins voor fietsers en begeleiding implementatie zone 30
Geel - locatieonderzoek fietsenstallingen deelfietsen,…
Arendonk - Hoppin Wezenstraat
Geel - Ontwerpend onderzoek inplanting publieke fietsenstalling Doelenstraat-Kollegestraat
Retie - Heraanleg Markt
Geel - Hoppin Sanofi
Doorgaand vrachtverkeer weren
In woonkernen willen we druk verkeer mijden en de verkeersveiligheid vergroten. Een belangrijke maatregel in deze opzet is om doorgaand vrachtverkeer doorheen de woonkernen te weren. Dit kan door doordachte vrachtroutes uit te stippelen waarbij vrachtwagens zo min mogelijk woonomgevingen moeten doorkruisen.
referenties
Balen - Masterplan bedrijventerrein Zinkstraat
Meerhout - Opmaak en implementatie tonnagebeperking en snelheidsplan
Openstellen bestaande parkings voor dubbelgebruik
Diverse functies in de kern beschikken over een ruime parking. Vaak zijn er echter grote delen van de dag waarop de parking onbenut is (bijv. parking supermarkt tijdens de sluitingsuren). Het is mogelijk om de parking open te stellen voor andere gebruikers op momenten dat deze niet in gebruik is. Zo kan men het totale ruimtebeslag van parkeren in een kern beperken.
referenties
Meerhout - Masterplan mobiliteit
Kasterlee - inrichting publiek domein, parkeervisie en Hoppin Station Tielen
Retie - ontsluiting gemeentepark Boesdijkhof
Fietsinfrastructuur die fietsverplaatsing stimuleert
Ongeveer de helft van onze verplaatsingen is minder van 5 km. Hier ligt dus een groot potentieel om inwoners te verleiden om de fiets te gebruiken. Naast grote infrastructuurprojecten, zoals fietspaden, die vaak 10 tot 20 jaar in beslag nemen, kan parallel nagedacht worden over quick wins die de veiligheid en het comfort van de fietsers verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan paaltjes verwijderen of verplaatsen boordstenen (plaatselijk) te verlagen, lokale circulatiemaatregelen,...
referenties
Meerhout - Quick wins voor fietsers en begeleiding implementatie zone 30
Geel - Onderzoek fietsenstallingen Blue-bike
Rijkevorsel - Onderzoek draagkracht woonkernen
Mol - verordening mobiliteit
Vosselaar - verordening kwalitatieve woonomgeving
Laakdal - Fietspaden Lakstraat
Laakdal - fietspaden Eindhoutseweg
Laakdal - fietspad Nikelaan
Kasterlee/Lille - fietspad Lille-Kasterlee