+5t

 

 

 

 

 

 

 

Vergroenen en ontharden van openbare ruimte

Vergroenen en ontharden van de openbare ruimte

De klimaatverandering stelt onze woonkernen voor een grote uitdaging. Er zijn dringend maatregelen nodig om onze woonkernen klimaatbestendiger te maken en sterker te wapenen tegen hittestress en wateroverlast. Eén van de voornaamste pijlers om hier aan te werken, is inzetten op ontharding en vergroening. Op het moment dat men overgaat tot de heraanleg van een straat of plein, is het om die reden aangewezen om ook aandacht te hebben voor opportuniteiten die zich op dit vlak aandienen.

https://www.kempen2030.be/onze-klimaatprojecten/onthardingsmakelaar

referenties

Turnhout - Heraanleg Lodewijk De Koninckstraat

Retie - Heraanleg Markt

Rijkevorsel - Herinrichting kerkomgeving Sint-Jozef

Herentals - Heraanleg Dorp Morkhoven - Balen - Heraanleg markt Olmen

Meerhout - Heraanleg Schoolstraat

Ravels - Herinrichting Gemeenteplein en Hoppin Weelde

Vosselaar - Heraanleg dorpskern

Geel - Heraanleg hoek Doelenstraat-Kollegestraat

Vosselaar - Herinrichting omgeving De Moer

Toegankelijke Hoppinpunten

Toegankelijke Hoppinpunten

Het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot je bestemming te bereiken, dat is de mobiliteit van morgen. Om deze combimobiliteit mogelijk te maken, wordt er werk gemaakt van een netwerk van toegankelijke Hoppinpunten. Een Hoppinpunt is een punt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd. Het is belangrijk om deze punten op een kwalitatieve manier in te bedden in hun omgeving. 

referenties

Geel - Hoppin Brukel

Geel - Hoppin Sanofi

Kasterlee - Inrichting publiek domein, parkeervisie en Hoppin Station Tielen

Arendonk - Hoppin Wezenstraat

Ravels -Herinrichting Gemeenteplein en Hoppin Weelde

Ravels - Hoppin Ravels Centrum

Laakdal - Hoppin Klein Vorst

Westerlo - Hoppin Zoerle Parwijs Dorp

Westerlo - Hoppin Oevel Dorp

Herselt - Hoppin Dorp

Retie - Heraanleg Markt 

spot3

spot4

Fijnmazige dooradering

veilige schoolomgeving

Om de leefbaarheid van de woonkernen te vergroten, is het belangrijk om het autogebruik in de kernen in de mate van het mogelijke terug te dringen. Het is wenselijk dat mensen korte afstandsverplaatsingen meer te voet of met de fiets doen. Dit kan door in te zetten op de uitbouw van een compacte kern en door verplaatsingen te voet of met de fiets goed te faciliteren. De uitbouw van een fijnmazig netwerk voor traag verkeer kan sterk bijdragen tot de gewenste modale shift. 

referenties

Meerhout - Quick wins voor fietsers en begeleiding implementatie zone 30

Rijkevorsel - Onderzoek draagkracht  woonkernen

Hoogstraten - Beleidsplan ruimte

Laakdal - Circulatielobben Veerle

Vorselaar - Visie en beleidsgids ruimte en mobiliteit

Autoluwe nieuwe woonomgevingen

Bij nieuwe (woon)ontwikkelingen in de woonkern zijn er vaak opportuniteiten om deze maximaal vorm te geven als verkeersluwe woonomgevingen. Dit kan door infrastructuur voor gemotoriseerd verkeer te beperken tot een minimum, en vooral een hoge doorwaadbaarheid voor de trage weggebruiker te realiseren. Parkeervoorzieningen worden zoveel mogelijk geclusterd georganiseerd aan de randen van het project.

referenties

Rijkevorsel - Onderzoek draagkracht woonkernen

Vosselaar - Verordening kwalitatieve woonomgeving

Beerse - Gemeentelijke beleidsvisie wonen

Hulshout - RUP's woonomgeving en stedenbouwkundige verordening

Rijkevorsel - Projectregie site Sas

Mol - Verordening mobiliteit

Veilige schoolomgeving

Schoolomgevingen zijn plekken in de kern die bijzondere aandacht verdienen. We willen dat de schoolgaande jeugd vlot en veilig de school kan bereiken. Door de inrichting van de schoolomgeving te herbekijken kan men de verkeersveiligheid vergroten en tegelijk de leefomgeving van de omwonenden kwalitatief verbeteren met meer ruimte voor groen en ontmoeting.  

referenties

Meerhout - Heraanleg Schoolstraat

Laakdal - Schoolomgeving Eindhout

Kasterlee - Herziening RUP kern Tielen

Retie - Ontsluiting gemeentepark Boesdijkhof

Vosselaar - Heraanleg Dorpskern

Ravels - Herinrichting Gemeenteplein en Hoppin Weelde

Hulshout - Masterplan site ter Nethe

Herentals - Herinrichting Dorp Morkhoven

Goed uitgeruste fietsenstallingen op de juiste locatie

Goed uitgeruste fietsenstallingen op de juiste locatie

Eens op je bestemming wil je je fiets veilig kunnen parkeren en op slot kunnen doen. Investeren in fietsparkeerinfrastructuur kan fietsers verleiden om ook met hun duurdere (e-)bike hun verplaatsing te maken. Naast de juiste locatie ('vlak bij de deur!') en het aantal te voorziene fietsstalplaatsen moet ook de kwaliteit van de fietsenstalling centraal staan: overkapte stallingen bij belangrijke bushaltes en attractiepolen (bv. sporthal) en  clusters van enkele fietsbeugels bij handel en horeca, fietsbeugels met voldoende tussenruimte in plaats van wielbuigers, ruimte voor buitenmaatse fietsen,... 

referenties

Meerhout - quick wins voor fietsers en begeleiding implementatie zone 30

Geel - locatieonderzoek fietsenstallingen deelfietsen,…

Arendonk - Hoppin Wezenstraat

Geel - Ontwerpend onderzoek inplanting publieke fietsenstalling  Doelenstraat-Kollegestraat

Retie - Heraanleg Markt

Geel - Hoppin Sanofi

Doorgaand vrachtverkeer weren

In woonkernen willen we druk verkeer mijden en de verkeersveiligheid vergroten. Een belangrijke maatregel in deze opzet is om doorgaand vrachtverkeer doorheen de woonkernen te weren. Dit kan door doordachte vrachtroutes uit te stippelen waarbij vrachtwagens zo min mogelijk woonomgevingen moeten doorkruisen.  

referenties

Balen - Masterplan bedrijventerrein Zinkstraat

Meerhout - Opmaak en implementatie tonnagebeperking en snelheidsplan

Openstellen bestaande parkings voor dubbelgebruik

Diverse functies in de kern beschikken over een ruime parking. Vaak zijn er echter grote delen van de dag waarop de parking onbenut is (bijv. parking supermarkt tijdens de sluitingsuren). Het is mogelijk om de parking open te stellen voor andere gebruikers op momenten dat deze niet in gebruik is. Zo kan men het totale ruimtebeslag van parkeren in een kern beperken. 

referenties

Meerhout - Masterplan mobiliteit

Kasterlee - inrichting publiek domein, parkeervisie en Hoppin Station Tielen

Retie - ontsluiting gemeentepark Boesdijkhof

Fietsinfrastructuur die fietsverplaatsing stimuleert

Fietsinfrastructuur die fietsverplaatsing stimuleert

Ongeveer de helft van onze verplaatsingen is minder van 5 km. Hier ligt dus een groot potentieel om inwoners te verleiden om de fiets te gebruiken. Naast grote infrastructuurprojecten, zoals fietspaden, die vaak 10 tot 20 jaar in beslag nemen, kan parallel nagedacht worden over quick wins die de veiligheid en het comfort van de fietsers verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan paaltjes verwijderen of verplaatsen boordstenen (plaatselijk) te verlagen, lokale circulatiemaatregelen,...

referenties

Meerhout - Quick wins voor fietsers en begeleiding implementatie zone 30

Geel - Onderzoek fietsenstallingen Blue-bike

Rijkevorsel - Onderzoek draagkracht woonkernen

Mol - verordening mobiliteit

Vosselaar - verordening kwalitatieve woonomgeving

Laakdal - Fietspaden Lakstraat

Laakdal - fietspaden Eindhoutseweg

Laakdal - fietspad Nikelaan

Kasterlee/Lille - fietspad Lille-Kasterlee

×