×

Kies uw gemeente/straat

We geven je graag informatie op maat.
Selecteer hier jouw gemeente en straat.

Kies je gemeente/straat

Jouw gemeente niet in deze lijst?

Bent je op zoek naar ‘onderwijs en vorming’, geef dan het adres van je school in.

Voor alle andere bezoekers die niet een gemeente uit de werkingsgebied van IOK en IOK Afvalbeheer wonen of werken, geef ‘Geel’ en ‘Antwerpseweg’ in.

        Vacatures  /  Contact          

Wat is DIFTAR?

Doel van DIFTAR

DIFTAR is de afkorting van geDIFferentieerd TARief.
Het doel van DIFTAR is afval beperken en kosten eerlijk verdelen.
Wie minder afval meegeeft, moet minder betalen. Dit vormt een goede prikkel om de hoeveelheid afval daadwerkelijk te beperken.


Zet je huisvuil op dieet!
Een gezin dat afval voorkomt en goed sorteert, ontvangt een lagere afvalfactuur.
Met DIFTAR wordt iedereen nog meer verantwoordelijk voor zijn afval en kan iedereen zijn eigen afvalfactuur in de hand houden.


Heb je nog vragen over DIFTAR?
Bel gratis naar 0800 97 687 of vanuit Nederland 0800 97 68 777 op weekdagen van 8.30 tot 17 uur.

Je persoonlijke DIFTAR-gegevens raadplegen

Raadpleeg je eigen afvalgegevens op www.mijndiftar.be.

Neem je rijksregisternummer en klantnummer (terug te vinden op de betalingsuitnodiging) bij de hand om je te registreren. Wij kunnen je via deze weg ook informeren over bijvoorbeeld gewijzigde ophalingen of veranderingen op het recyclagepark.

DIFTAR in de praktijk

Ieder gezin heeft een grijze container gekregen voor het huisvuil en indien gewenstook een groene container voor gft. Om te weten hoeveel afval je precies meegeeft, wegen we het huisvuil en gft bij de ophaling.

Tijdens de ophaalronde wordt de container voor en na lediging gewogen. Uit het gewichtsverschil is de hoeveelheid afval dat je meegeeft meteen gekend. Afval dat bij lediging in de container achterblijft, wordt dus NIET aangerekend.

In elke container zit een chip waarin de volgende gegevens worden opgeslagen:

  • adresgegevens
  • containertype (huisvuil of gft) en containergrootte
  • unieke code en uniek containernummer
  • gegevens van de laatste 30 ledigingen (datum + gewicht)

Deze gegevens kunnen onmogelijk gewijzigd worden, zodat fraude te allen tijde uitgesloten is. De afrekening gebeurt op basis van die gegevens. Een overzicht hiervan vind je op elke nieuwe betalingsuitnodiging.